Nieuws:

SMF - Just Installed!

Hoofdmenu

De boze kerkgemeente

Gestart door Incarnatie, mrt 18, 2023, 12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Incarnatie

Een gelovige man had een misstap begaan.
De kerkgemeente, waar hij lid van was, was hier niet van gediend.
Hem werd de toegang tot de kerk geweigerd, hij mocht geen kerkdiensten meer bijwonen.
De man was er helemaal kapot van en wendde zich in zijn wanhoop tot God.
Hij zei: 'God, ze hebben me verstoten, ik mag de kerk niet meer in!'
'Ach, maak je er maar niet druk om,' zei God, 'mij laten ze er ook niet in!'

Naga

Gwen

Citaat van: Incarnatie op mrt 18, 2023, 12:23 PMEen gelovige man had een misstap begaan.
De kerkgemeente, waar hij lid van was, was hier niet van gediend.
Hem werd de toegang tot de kerk geweigerd, hij mocht geen kerkdiensten meer bijwonen.
De man was er helemaal kapot van en wendde zich in zijn wanhoop tot God.
Hij zei: 'God, ze hebben me verstoten, ik mag de kerk niet meer in!'
'Ach, maak je er maar niet druk om,' zei God, 'mij laten ze er ook niet in!'
Grappig! ;D  De goede kerken daargelaten (kan het niet laten om dit toch te melden)  ::) .

Incarnatie

Citaat van: Gwen op mrt 18, 2023, 05:18 PMDe goede kerken daargelaten (kan het niet laten om dit toch te melden)
Ja, de ene kerk is de andere niet. Ben je lid van een goede kerk (geweest)?

Gwen

Citaat van: Incarnatie op mrt 19, 2023, 07:27 AM
Citaat van: Gwen op mrt 18, 2023, 05:18 PMDe goede kerken daargelaten (kan het niet laten om dit toch te melden)
Ja, de ene kerk is de andere niet. Ben je lid van een goede kerk (geweest)?

Nee ik ben nooit officieel lid geweest. Ik ben later tot geloof gekomen en heb alle stappen daarin gezet. Ook de doop, een van de beste dingen die ik heb meegemaakt. De kerk (evangelisch) heb ik daarin als positief ervaren maar het blijft je eigen relatie met God, dat kan je nooit in een organisatie wegzetten. De kerk doet veel goede dingen maar voor je geestelijk leven, ben je als eerste zelf verantwoordelijk. Bovendien kan een kerk, moskee, tempel of wat voor spirituele organisatie dan ook, meer gaan draaien om de organisatie dan om het doel van de organisatie: namelijk samenkomen met medegelovigen en eenvoudig het geestelijk voedsel delen en daarnaast ook elkaar steunen en vriendschap delen. Het mag nooit om macht of geld gaan draaien maar ook dat zie je regelmatig gebeuren. Het gaat juist om de eenvoud.

Incarnatie

Citaat van: Gwen op mrt 25, 2023, 11:35 AMNee ik ben nooit officieel lid geweest. Ik ben later tot geloof gekomen en heb alle stappen daarin gezet. Ook de doop, een van de beste dingen die ik heb meegemaakt. De kerk (evangelisch) heb ik daarin als positief ervaren maar het blijft je eigen relatie met God, dat kan je nooit in een organisatie wegzetten. De kerk doet veel goede dingen maar voor je geestelijk leven, ben je als eerste zelf verantwoordelijk. Bovendien kan een kerk, moskee, tempel of wat voor spirituele organisatie dan ook, meer gaan draaien om de organisatie dan om het doel van de organisatie: namelijk samenkomen met medegelovigen en eenvoudig het geestelijk voedsel delen en daarnaast ook elkaar steunen en vriendschap delen. Het mag nooit om macht of geld gaan draaien maar ook dat zie je regelmatig gebeuren. Het gaat juist om de eenvoud.

Ja, ontzettend mooi dit! Bedankt voor je antwoord!  :)  :)

Dat je de doop als zeer positief hebt ervaren, kan ik me van alles bij voorstellen.
Ik ben ook gedoopt, maar dat was een verplicht nummertje, toen ik een baby was, ik ben (uitermate strikt en streng) katholiek opgevoed.
Ik kijk trouwens graag naar video's waarin mensen worden gedoopt.
De volgende vind ik wel een aardige. Tijdens een optreden van de gospelzangeres Kalley Heiligenthal worden een aantal mensen gedoopt. Ze zijn niet in het wit maar in het zwart gekleed, en degene die ze doopt is een superrelaxte, vlotte, eveneens in het zwart geklede, kauwgomkauwende (!) pastor:

https://www.youtube.com/watch?v=ykPhbRNCLVw

Gwen

Citaat van: Incarnatie op mrt 25, 2023, 02:18 PM
Citaat van: Gwen op mrt 25, 2023, 11:35 AMNee ik ben nooit officieel lid geweest. Ik ben later tot geloof gekomen en heb alle stappen daarin gezet. Ook de doop, een van de beste dingen die ik heb meegemaakt. De kerk (evangelisch) heb ik daarin als positief ervaren maar het blijft je eigen relatie met God, dat kan je nooit in een organisatie wegzetten. De kerk doet veel goede dingen maar voor je geestelijk leven, ben je als eerste zelf verantwoordelijk. Bovendien kan een kerk, moskee, tempel of wat voor spirituele organisatie dan ook, meer gaan draaien om de organisatie dan om het doel van de organisatie: namelijk samenkomen met medegelovigen en eenvoudig het geestelijk voedsel delen en daarnaast ook elkaar steunen en vriendschap delen. Het mag nooit om macht of geld gaan draaien maar ook dat zie je regelmatig gebeuren. Het gaat juist om de eenvoud.

Ja, ontzettend mooi dit! Bedankt voor je antwoord!  :)  :)

Dat je de doop als zeer positief hebt ervaren, kan ik me van alles bij voorstellen.
Ik ben ook gedoopt, maar dat was een verplicht nummertje, toen ik een baby was, ik ben (uitermate strikt en streng) katholiek opgevoed.
Ik kijk trouwens graag naar video's waarin mensen worden gedoopt.
De volgende vind ik wel een aardige. Tijdens een optreden van de gospelzangeres Kalley Heiligenthal worden een aantal mensen gedoopt. Ze zijn niet in het wit maar in het zwart gekleed, en degene die ze doopt is een superrelaxte, vlotte, eveneens in het zwart geklede, kauwgomkauwende (!) pastor:

https://www.youtube.com/watch?v=ykPhbRNCLVw

Hi Inca,

Ja als baby gedoopt worden is iets waar je niet zelf voor kiest - al vind ik dat ook mooi - maar als volwassene kies je ervoor en zet je die stap naar een nieuw begin/leven met God/Jezus, het is heel bevrijdend. Je kan ervoor kiezen om je opnieuw te laten dopen als je dit zou willen. De doop is geen doel op zich, het bevestigt de innerlijke verandering die op gang is gekomen door de liefde van God: het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.

Gelukkig heb je diverse gemeenten zoals op jouw filmpje waar mensen zich thuis kunnen voelen. Soms heb je het idee dat mensen alleen maar op zoek zijn naar aansluiting bij een coole gemeente maar verder niet groeien in het persoonlijk geloof en praktijk. Maar ook daarin heeft iedereen zijn eigen lessen te leren.

Ik kijk weleens naar korte video's van de huidige paus https://www.youtube.com/watch?v=oSfO4tqGivU waarin hij ingaat op een actueel thema. De RK moet, terecht, diep door het stof vanwege het misbruik e.d., maar er zijn ook mooie kanten: de heiligen en toch ook de sereniteit in sommige oudere kerken en de prachtige kunst.

Incarnatie

Ja, mooi weer.  :)

Citaat van: Gwen op mrt 26, 2023, 11:21 AMSoms heb je het idee dat mensen alleen maar op zoek zijn naar aansluiting bij een coole gemeente maar verder niet groeien in het persoonlijk geloof en praktijk. Maar ook daarin heeft iedereen zijn eigen lessen te leren.
Je hebt veel oog voor en besef van de vele spirituele valkuilen die er zijn.
Dat is heel goed, dat bespaart je tientallen jaren van zinloos ronddwalen.  :)