Nieuws:

SMF - Just Installed!

Hoofdmenu

Stem op jezelf

Gestart door Rozenhart, mrt 15, 2023, 04:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rozenhart

Nog nooit gestemd.
'Wees zelf de verandering die je wil zien in de wereld.'
Of zoals Christus zei:
'Mijn Rijk is niet van deze wereld.'

Incarnatie

Als er een goede spirituele politieke partij zou zijn, zou je dan wel gaan stemmen?
(Twee 'spirituele' partijen hebben ooit deelgenomen aan de landelijke verkiezingen voor de Tweede Kamer: de Partij voor Mens en Spirit, die inmiddels Partij De Nieuwe Mens heet, en de Natuurwetpartij van de TM-beweging van Maharishi Mahesh Yogi, maar beide partijen hadden toen een min of meer waardeloos programma.)

Rozenhart

Onzin: dat dacht Sheela (voormalig hoofd van de Bhagwan-beweging) ook met haar aanhangers des tijds in Amerika. Ze was zeer gedreven!
Zoals Krishnamurti ook al zei: Macht corrumpeert.

Alleen een goed mens kan goed doen.
Politiek gaat niet over goed en kwaad maar dat je tussen twee kwaden de beste kiest!

Gwen

Citaat van: Naga op mrt 18, 2023, 07:59 AMOnzin: dat dacht Sheela (voormalig hoofd van de Bhagwan-beweging) ook met haar aanhangers des tijds in Amerika. Ze was zeer gedreven!
Zoals Krishnamurti ook al zei: Macht corrumpeert.

Alleen een goed mens kan goed doen.
Politiek gaat niet over goed en kwaad maar dat je tussen twee kwaden de beste kiest!

Helemaal mee eens! Een spiritueel mens laat de politiek zoveel mogelijk links liggen maar is wel betrokken bij en geïnformeerd over de wereld om zich heen. En steekt zelf de handjes uit de mouwen waar nodig.  8)

Incarnatie

In tegenstelling tot Naga en Gwen zou ik een spirituele politieke partij die een goed programma heeft wel steunen.

Rozenhart

'Er zijn heel wat organisaties geweest, waaronder deze, die vrede in de wereld tot stand willen brengen, maar er is geen vrede gekomen om verschillende voor de hand liggende redenen: nationalisme, stambewustzijn, godsdiensten die tegenover elkaar staan, verdeling in klasse, ras, enzovoorts. ... Waarom leven de mensen na al deze miljoenen jaren nog steeds niet vreedzaam naast elkaar? Beseffen we wel dat we verantwoordelijk zijn voor deze verschrikkingen in de wereld? Iedere vorm van geweld, terrorisme, oorlogen – wij zijn er verantwoordelijk voor. Oorlog speelt zich niet af in Beiroet. Het vindt plaats in ons hart en in onze geest. Wij hebben deze maatschappij waarin we leven geschapen. Wij zijn deze maatschappij, en totdat ieder van ons zich radicaal getransformeerd heeft, zullen we voortdurend oorlogen hebben.'
Bron: Krishnamurti – Weg zonder einde, door Mary Lutyens.

Rozenhart

"Politici, de priesters van alle religies, de regering en de bureaucratie – met z'n allen maken ze een hoop modder. Nu moeten we lotussen kweken. Je mag niet in die modder verdrinken. Je moet lotuszaad zaaien."
Bron: Osho, The Razor's Edge, Talk #11

Rozenhart

Jezus en Politiek:

'Opnieuw nam de duivel Hem mee, nu naar een zeer hoge berg, en hij liet Hem al de koninkrijken van de wereld zien, met hun heerlijkheid, en zei tegen Hem: Dit alles zal ik U geven, als U knielt en mij aanbidt.
Toen zei Jezus tegen hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: De Heere, uw God, zult u aanbidden en Hem alleen dienen.'
(...)
'En toen Jezus hen bij Zich geroepen had, zei Hij: U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren, en de groten macht over hen uitoefenen.
Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw dienaar zijn, zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen'
- Bron: Mattheus, het Nieuwe Testament.
(...)
'Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Als Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden overgeleverd zou worden, maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.'
- Bron: Johannes, het Nieuwe Testament.

Gwen

Citaat van: Incarnatie op mrt 19, 2023, 12:58 PMIn tegenstelling tot Naga en Gwen zou ik een spirituele politieke partij die een goed programma heeft wel steunen.

Een politieke partij/systeem is er om structuur aan te brengen in bureaucratische processen zodat er goede zorg, onderwijs, voldoende werk en goede huizen zijn, voor iedereen. Meer niet. Nu is politiek een mannetjesmakerij en veel te ideologisch. Daar hoort religie niet in thuis. Daar draait het juist om God te zoeken, naar jezelf te kijken in dat licht, en je naaste te steunen. Daar is geen programma voor nodig. Dat kan hier en nu.