Waarom is/was vrijwel niemand verlicht?

Gestart door Incarnatie, mrt 28, 2023, 01:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Incarnatie

Waarom wordt niet iedereen als boeddha/christus/krishnamurti/verlichte/Godmens geboren?
Op het niveau van de mens heeft God duidelijk gefaald.
Maar waarom? Hoe kon dit gebeuren?

Rozenhart

Faalt een ouder die zijn of haar kinderen het beste heeft gegeven en een deel van de kinderen toch kiest voor de zelfkant (criminaliteit e.d.)?
Men ziet God graag als een almachtig wezen maar volgens mij is God bovenal liefde zelf. En wat heeft macht dan nog te maken met ons leven hier op aarde als mens?
God heeft ons de sleutel gegeven: liefde.
Zelfs een ouder geeft ruimte aan zijn of haar kinderen. Of deze nemen ze gewoon stiekem zelf.

Worden we niet innerlijk allen verlicht geboren dan? Maar sluipt het virus (ego) binnen, heel langzaam naar mate we ouder worden. Omdat we onwetend zijn omtrent ons eigen staat van onschuld. Tijdens die jonge jaren worden en zijn we een makkelijke prooi. Toch zijn blijkbaar sommige onder ons zover, dat ze geen genoegen nemen met de invloed van het ego.

Incarnatie

Citaat van: Naga op mrt 29, 2023, 07:50 AMFaalt een ouder die zijn of haar kinderen het beste heeft gegeven en een deel van de kinderen toch kiest voor de zelfkant (criminaliteit e.d.)?
Citaat van: Naga op mrt 29, 2023, 07:50 AMZelfs een ouder geeft ruimte aan zijn of haar kinderen. Of deze nemen ze gewoon stiekem zelf.
Dat is de klassieke christelijke visie van de vrije wil.
God wilde de mens een vrije wil geven, en dan kan hij/zij zelf kiezen voor het goede of het kwade.
Als hij/zij voor het kwade kiest, is dat de fout van de mens en niet van God.
Maar met die visie kan ik, om eerlijk te zijn, helemaal niets.
De vrije wil is een prul, een misbaksel, daar heeft de mens niets aan. De mens heeft innerlijke Liefde nodig, innerlijke Goddelijkheid, innerlijke Vrede. En die Liefde/Goddelijkheid/Vrede is niet te splitsen in goed of kwaad, maar is gewoon Goed.

Citaat van: Naga op mrt 29, 2023, 07:50 AMMen ziet God graag als een almachtig wezen maar volgens mij is God bovenal liefde zelf. En wat heeft macht dan nog te maken met ons leven hier op aarde als mens?
God heeft ons de sleutel gegeven: liefde.
God is Liefde, maar schiep een zieke, lelijke, gepijnigde, Liefdeloze mens. Dat kan toch niet kloppen? Dan moet er toch iets totaal fout zijn gegaan?

Citaat van: Naga op mrt 29, 2023, 07:50 AMWorden we niet innerlijk allen verlicht geboren dan? Maar sluipt het virus (ego) binnen, heel langzaam naar mate we ouder worden
Bij een boeddha/christus sluipt het ego niet naar binnen, of hij/zij bevrijdt zich ervan.
Boeddha's/christussen zijn unieke uitzonderingen.
Een mens met een ego is een gedrocht, een wanproduct.
Mijn vraag is waarom God niet een mens schept/schiep bij wie er nooit een ego ontstaat.

Rozenhart

Citaat van: Incarnatie op mrt 29, 2023, 03:38 PMDe vrije wil is een prul, een misbaksel, daar heeft de mens niets aan.
Er waren twee groepen studenten tijdens een examen. De groep die wel geloofde in een vrije wil, scoorde beter!  ;)
Citaat van: Incarnatie op mrt 29, 2023, 03:38 PMGod is Liefde, maar schiep een zieke, lelijke, gepijnigde, Liefdeloze mens. Dat kan toch niet kloppen? Dan moet er toch iets totaal fout zijn gegaan?
Ja, je visie op God, klopt in mijn ogen niet. Wie zegt dat God schepper is van alles? Liefde geneest en geloof en materie schept.
Schiep God Adam en Eva of zijn we aapachtige wezens?
Citaat van: Incarnatie op mrt 29, 2023, 03:38 PMBij een boeddha/christus sluipt het ego niet naar binnen, of hij/zij bevrijdt zich ervan.
Boeddha's/christussen zijn unieke uitzonderingen.
Een mens met een ego is een gedrocht, een wanproduct.
Mijn vraag is waarom God niet een mens schept/schiep bij wie er nooit een ego ontstaat.
Het verhaal gaat dat de Boeddha een prins was en een vrouw en kind had, en toen zijn gezin verliet om de Waarheid te willen leren kennen. Schuilt in zo'n proces, leven al een bepaald ego? En waar kwam dat ego dan vandaan?
Jezus maakte deel uit van de familie van Jozef en Maria. Volgens de Bijbel had hij ook broers en zussen. De dorp genoten zagen hem niet als de Christus of als een groot profeet. Want hij kon daar weinig wonderen doen, staat er in de Bijbel.
Waarom ging hij na de doop veertig dagen de woestijn in en waarom werd hij daar verzocht door Satan?

Waarom kan een familie twee kinderen hebben, waarvan deze totaal verschillend reageren op eenzelfde gebeurtenis? Waarom ervaart de ene persoon iets als pijnlijk en erg en de ander vooral iets als leerzaam?

Incarnatie

Bedankt voor je antwoorden, Naga. Ik kan er helaas niets mee, ze verhelderen de zaak niet, integendeel.
Ik heb deze vraag aan veel mensen gesteld, maar heb nog nooit een antwoord gekregen waarmee ik uit de voeten kan.
Ook bij religieuze leraren heb ik nooit een afdoende antwoord gevonden, hoewel sommige van hen de kwestie wel hebben aangekaart.

De mens heeft overigens al sinds mensenheugenis geworsteld met deze vraag, zonder er ooit duidelijkheid over te krijgen.
Aan de ene kant ziet de mens bijv. de schoonheid van de natuur, de wonderlijke sterrenhemel, de complexiteit van het menselijk lichaam, en denkt dan: dit kan niet zomaar uit de lucht zijn gevallen, hier moet een Scheppende Intelligentie (God genaamd) achter zitten. Aan de andere kant ziet de mens de vele ellende in de wereld, de eeuwige oorlogen, de eeuwige genocides, de onrechtvaardigheid, het intense innerlijke leed dat eenieder moet doorstaan enz. en dan denkt hij: er bestaat geen Scheppende Intelligentie, want die zou nooit een dergelijke naargeestige wereld creëren.
Op de vraag 'bestaat er een Liefdevolle, Intelligente Schepper?' antwoordt hij: 'Ja. Nee. Ja. Nee. Ja. Nee.' En zo komt hij nooit een steek verder.
Velen kiezen dan toch voor een geloof in God, maar dat komt voort uit een wanhopig zoeken naar troost, naar houvast. Een dergelijk geloof heeft helemaal geen waarde.

Het blijkt een lastige kwestie te zijn...

Rozenhart

Ik worstel hier niet mee.
Dat doe jij blijkbaar nog wel.  ;)
Ze zeggen ook wel: 'Doe je best en God doet de rest.'
God kan niet alles alleen doen.
En de mens ook niet.
Materie beïnvloedt de geest en net andersom, dat zou je schepping kunnen noemen maar is dat GOD?
Als de geest slechts onderdeel van de materie is en de materie onderdeel van de geest, dan hebben ze samen de wereld geschapen, zoals we die nu kennen.
Er zijn mensen die zichzelf verzieken of genezen doormiddel van hun denken. Dat is ook schepping. Maar daar zit God niet achter maar wijzelf, als denkende en gelovende mens.
God is gewoon als universele liefde aanwezig. Deze kan op ons denken en voelen invloed hebben, dat wel!  :)  :)

Gwen

Ik denk dat God ons alle ruimte geeft om de liefde in ons leven te ontdekken en daarmee 'Hem'. Gelukkig mogen we leven en leren. Dat dit niet altijd goed gaat - zelfs heel vaak fout - heeft de mens vooral aan zichzelf te danken. Dat veel mensen lijden onder de onwetendheid van een ander, is zeker triest. Toch kan dit ook weer een manier zijn om te leren en te kiezen voor een andere weg en niet voor de weg van haat of bitterheid. Het leven is een leerschool.