Nieuws:

SMF - Just Installed!

Hoofdmenu

Non-dualiteit?

Gestart door Rozenhart, mei 15, 2023, 08:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rozenhart

'Wie mij heeft gezien, heeft God gezien,' sprak hij.
Tat tvam asi, jij bent dat.
De spreker werd er voor veroordeeld in Israël tweeduizend jaar geleden. Zou hij niet veroordeeld zijn in India?
In de vorige eeuw sprak een meester uit India de volgende woorden: Als ik tijdens mijn rondreis in India, 21 jaar lang, had gezegd tijdens de lezingen tegenover duizenden mensen dat ik verlicht was, hadden ze me gelyncht. Uiteindelijk begon hij daarna in eigen kring van sannyasins te spreken over zijn verlichting!
Volgens mij zijn mensen gek op verafgoden en lynchpartijen, je ziet het ook binnen de pers. Het ene moment wordt iemand de hemel in geprezen en het volgende moment ligt iemand in een journalistieke goot!
Maar waar gaat het hierom? Waarom vinden we vaak de leraar/meester/guru/coach/... belangrijker dan zijn of haar leringen?
Je ziet het zelfs tegenwoordig gebeuren betreffende Jiddu Krishnamurti die beslist geen guru wilde zijn met volgelingen.
Hij voorspelde het volgende:
'Als Krishnamurti sterft, wat onvermijdelijk is, zullen jullie regels in je hoofd gaan vormen, omdat het individu, Krishnamurti, jullie de Waarheid had voorgehouden. Jullie zullen dus een tempel bouwen, beginnen met het houden van ceremonieën en zinsnedes, dogma's, geloofssystemen, en geloofsbelijdenissen uitvinden en filosofieën creëren. Als je het fundament op mij, het individu, bouwt, zul je in dat huis gevangen raken, in die tempel, en dus zal er een andere Leraar moeten komen om jullie uit die tempel te ontwarren. Maar de menselijke geest zit zo in elkaar, dat jullie weer een tempel rond Hem zullen bouwen en zo zal het steeds doorgaan.' (Bron: K in The Future Is Now, 1989)
Toen Mozes te lang volgens zijn volk op de berg bleef bij God, maakten zij een gouden beeld om, beneden in het dal, te aanbidden!...
Als mensen de leringen van non-dualiteit te lang niet begrijpen (om wat voor reden dan ook) gaan ze een show erom maken of beweren wat non-dualiteit echt is, alleen maar om andere mensen (vanuit een zogenaamde autoriteit) de mond te snoeren! Net zoals de kerk denkt dat Jezus hun bezit is.