Osho Resort: "Verhinderd rozenkrans te dragen"

Gestart door Rozenhart, mrt 28, 2023, 08:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rozenhart

Politie zegt dat discipelen Osho Resort zijn binnengevallen; Volgers reageren "Verhinderd rozenkrans te dragen"
https://youtu.be/WKGAIGDgmCk
https://youtu.be/_sdenhSEKQA

Incarnatie

Bhagwan-Osho heeft tijdens zijn spirituele 'loopbaan' allerlei dingen veranderd.
Eerst moest iedere sannyasin altijd rode kleren dragen, later hoefde dat niet meer.
De Dynamische Meditatie was in het begin gedeeltelijk anders dan de latere versie (de originele versie vind ik overigens veel beter).
Hij gaf nieuwe sannyasins in het begin een mala waarop ook zijn foto stond, later deed hij dat niet meer. Hij zei op een gegeven moment dat niemand meer een mala moest dragen, dat het dragen ervan tegen zijn (nieuwe) visie inging.

Qua visie heeft hij ontzettend veel veranderd.
Zo zei hij eerst dat reïncarnatie bestaat, en later dat er helemaal niet zoiets als reïncarnatie bestaat.
Hij zei eerst dat Jezus een verlichte was, en later dat hij absoluut geen verlichte was.
Over J. Krishnamurti zei hij precies hetzelfde.
Bhagwan-Osho heeft zelfs gezegd dat alles wat hij ooit beweerd heeft, later weer heeft ontkend.
De bedoeling hiervan was dat je je bij hem nergens aan vast kan houden en je alles zelf moet onderzoeken en toetsen op waarheid. Met andere woorden: hem napraten maakte hij onmogelijk.

In veel meditatie- en therapieruimtes van zijn ashram hing een grote foto van Bhagwan-Osho. Hij heeft echter gezegd dat hij dat nooit heeft gewild, maar dat sannyasins desondanks toch een foto van hem ophingen. Daarom hangen er in de huidige commune in Pune ook geen foto's van hem aan de wand.

Mensen die een mala dragen de toegang tot de commune ontzeggen, gaat me wat te ver. Ik houd wel van een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid.  :D

Rozenhart

Citaat van: Incarnatie op mrt 28, 2023, 03:30 PMMensen die een mala dragen de toegang tot de commune ontzeggen, gaat me wat te ver. Ik houd wel van een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid.  :D
Dat heb je goed gezien dan! ...Dus, de actie kwam van binnenuit. En ik maar denken dat het een externe Indiase groep was die moeilijk deed over die mala.

Ja, Osho gooide vaak het roer weer om!
Toch was hij kritisch (achteraf) over hen die te makkelijk het oranje aan de kant gooiden.
Ook heb ik begrepen dat wanneer hij bijvoorbeeld Jezus aanviel of iemand anders, die hij eerst de hemel had in geprezen, dat niet deed naar Jezus zelf of iemand anders maar naar de sannyasin of gelovige of aanhanger. Omdat we zo graag van iemand een beeld hebben!

Incarnatie

Citaat van: Naga op mrt 29, 2023, 08:18 AMOok heb ik begrepen dat wanneer hij bijvoorbeeld Jezus aanviel of iemand anders, die hij eerst de hemel had in geprezen, dat niet deed naar Jezus zelf of iemand anders maar naar de sannyasin of gelovige of aanhanger. Omdat we zo graag van iemand een beeld hebben!
Ja, vastgeroeste ideeën en gedachtebeelden, diepgewortelde tradities, verwachtingspatronen, gedragspatronen, 'heilige' huisjes, gehechtheden enz. enz. enz. opblazen en overhoopschieten was een van zijn specialiteiten.
Alles wat vastzit in het denken van mensen, knalde hij kapot.  :)